5 punkter att tänka på när du söker köpare till ditt bolag

Det är dags att sälja och du ska starta processen med att söka köpare! Samtidigt som du vill ha det som är bäst för både dig och ditt bolag vill du inte orsaka onödig oro innan du vet att allt kommer att gå i lås. Att ”flyga under radarn” är ett absolut måste och kanske vill du därför sköta så mycket som möjligt själv.

I denna artikel koncentrerar vi oss endast på själva sökandet av köpare, är du intresserad av andra frågor som rör värdering och försäljningsprocessen så hittar du flera artiklar här.

För att förbereda en sökning måste du först vidta några viktiga grepp.

  1. Sammanfatta den viktigaste informationen i en så kallad ”Onepager eller Teaser”. Det som avses är att allt väsentligt skall kunna rymmas på en enda sida! En köpare skall på 1 minut kunna svara på om det finns intresse eller inte och då får inte informationen vara mer omfattande än att den ryms på 1 sida.
  2. Sammanställ en mer omfattande bolagsöversikt i ett memorandum (PM). Detta underlag skall endast överlämnas efter att mottagaren förbundit sig att inte yppa eller lämna vidare, den information som är ägnad för en fördjupad analys.  Fördjupningsinformationen skall omfatta all ekonomisk information som en köpare kan behöva för sin analys och finansiering. Lämna inte ut någon information om kundrelationer och/eller affärshemligheter för tidigt.
  3. Ett skriftligt avtal om konfidentialitet eller så kallad ”Non disclosure” finns att hitta gratis på nätet och är starkt rekommenderat att ha.
  4. När du har förberett punkterna ovan är det dags att besluta dig för vilken grupp av tänkbara köpare du har. Ofta är en direkt konkurrent en möjlig köpare och det kan vara känsligt att ta en direkt kontakt. Gör en första bruttolista av tänkbara kandidater och banta sedan ner den till 3 toppkandidater. Försök även identifiera vem hos köparen som skall kontaktas, det kan vara en ägare, ordförande eller VD.
  5. Etablera kontakt och försök få till stånd ett personligt möte där du kan presentera din tanke. Förklara inte bara varför du vill sälja utan beskriv även varför du identifierat just dem som din ”Nummer 1”. Om någon av dessa ”Nummer 1” bestämmer sig för att gå vidare vidtar nästa steg.

En köpare vill ofta ha en exklusivitetsklausul för att de i lugn och ro ska kunna verifiera de siffror du lämnat ifrån dig. Innan du accepterar detta är det normalt att ni enats om en affär och en summa. Detta beskriver ni gemensamt i en avsiktsförklaring, ”Letter of Intent”, där den tänkta transaktionen beskrivs så detaljerat det är möjligt.

Därefter är det din skyldighet att ge köparen full tillgång till hela din verksamhet och under den begränsade tid du gett köparen exklusivitet är det sedan upp till er gemensamt att klarlägga och verifiera dina data så att affären kan fullföljas.

När köparen går in på djupet i din verksamhet brukar det vara ett naturligt steg att informera personal om vad som försiggår.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *