Så värderar du ditt bolag

Att värdera sitt bolag är förenat med många saker och ibland även med en del vånda. Självklart vill du som säljare ha så bra betalt som möjligt, det ligger i sakens natur och det förstår alla parter. I den här artikeln kommer vi inte att fördjupa oss i olika typer av värderingsmatriser utan mer fokusera på de mjuka detaljerna och ge lite tips till dig som säljare.

Bolagsförsäljning alternativt Inkråmsförsäljning

Innan man börjar allt arbete är det bra att tänka igenom vad man vill sälja. Är avsikten att sälja bolaget eller ska det vara en så kallad inkråmsförsäljning? Skälen till att välja det ena eller det andra kan vara väldigt många men framförallt är det ofta finansiella orsaker som påverkar beslutet. Vi går inte in i dessa detaljer i denna artikel men kan givetvis vara till hjälp för diskussion om ni behöver.

Substansvärde

Bolagets substansvärde är ett lägsta riktvärde som är viktigt att ha full kontroll på. Vi rekommenderar att du tar hjälp av din revisor om du är osäker på beräkningen.

Har verksamheten kraftigt varierande lönsamhet eller stort beroende av säljaren som person, så får denna metod en större tyngd i diskussionen med köparen.

En tumregel kan vara att som prisnivå använda sig av substansvärde + 2 årsvinster.

Avkastningsvärde

Genererar verksamheten en god och relativt stabil lönsamhet över tid är det ofta bättre att utgå från avkastningen när bolaget skall värderas. Vilka multiplar som sedan skall användas avgörs ofta av hur branschen ser ut generellt.

Bäst är det när de ovanstående metoderna visar på samma bolagsvärde!

Det är inte helt ovanligt att värdering av stabila bolag uppvisar liknande värde oavsett vilken metod som används. Det förenklar naturligtvis väldigt mycket i samband med en diskussion och en köpare kan känna större tillit till att verksamheten är en god investering.

Försäljning eller överlåtelse inom familjen

Vi lämnar skattefrågorna helt utanför denna artikel, en rådgivare är att rekommendera för att nå fram till den mest optimala lösning för säljaren.

Att låta ett bolag vandra vidare inom familjen är en fantastisk möjlighet men måste förberedas som vilken annan affär som helst. Här är det övergripande rådet att köpare och säljare har varit mycket noga med att skriftligen definiera alla delar i affären, vad som sker före, under och efter själva transaktionen. Det underlättar för att undvika tråkiga konflikter i efterhand, där det inte är lika självklart att låta en tvist avgöras i tingsrätt eller skiljedom, som är sista utposten vid en extern affär.

Särskild vikt skall läggas på att diskutera säljande partens framtida eventuella operativa engagemang. Det måste få vara köparen som ensidigt beslutar och avropar hjälp men det bör då också framgå på vilka grunder och med vilket mandat samt hur detta skall ersättas.  Ofta kvarstår en säljare i styrelsen, vilket kan vara en trygghet.

KalmarAkademien rekommenderar båda parter att noga gå igenom köparens helhetskunskap inför affären. Inom vilka/vilket område kan det bli aktuellt med stöd från säljaren? Med stor sannolikhet har bolaget förändrats inom 1-3 år efter att ny köpare tillträtt och den processen kommer att ta olika lång tid beroende på hur och när navelsträngen kan klippas.

Transaktionsmodell (kontant, aktier, säljarrevers eller annat)

Som säljare bör man vara klar i sin uppfattning om vilka olika betalningsalternativ som kan accepteras. Storleken på transaktionen påverkar givetvis hur en köpare kan och vill fördela ersättningen i affären. Vad som ska förvärvas i affären skall tydligt framgå av köpeavtalet, detta är synnerligen viktigt vid inkråmsaffär.

Kontant betalning på tillträdesdagen är det optimala. Ibland accepteras en säljarrevers där tiden för betalning bör hållas så kort som möjligt. Är köparen ett bolag erbjuds säljaren ibland att erhålla aktier i det köpande bolaget men får anses vara av viss risk. Ibland ombeds säljaren att kvarstå som minoritetsägare (49 % eller mindre) eftersom köparen inte kan få fram kapital till hela affären. Även detta måste anses vara en risk.

Allt är naturligtvis beroende på vad som skall säljas, hur branschen ser ut, hur marknaden fungerar just vid säljtillfället och hur finansiellt stark köparen är.

Processen tar 6-12 månader

Som säljare måste man räkna med att hela processen tar minst 6-12 månader och ibland mycket mer än så.

Garantibok

En noggrann köpare kommer att vilja ha en säkerhet där säljaren görs ansvarig för sådant som köparen har svårt att kontrollera inför en affär. Typiska exempel är miljöärende, lagervärde, ingångna avtals beskaffenhet och skatter. Det kan vara svårt att värja sig i en diskussion men ett tips är att tidigt fundera över en reduktion av köpesumman mot att slippa garantibok eftersom det skapar osäkerhet. Går inte det skall man begära beloppsbegränsning, gärna i kombination med en bortre tidsgräns.

”Due Diligence”

En noggrann köpare använder sig av rådgivare som djupdyker i verksamheten inför det slutgiltigt bindande köpeavtalet. Som säljare är man skyldig att ställa all information till förfogande och vid detta tillfälle är oftast affären klar men köpesumman skall bekräftas genom en slutgiltig kontroll av både siffror och verksamhet.

Hur blir det efter försäljningen?

Förhoppningsvis har du gjort ett gott arbete och kan fokusera på ditt framtida liv.

Slutord

KalmarAkademien har mångårig erfarenhet av ”Mergers and Acquisitions” (M&A), vilket innebär att vi bistått både säljande och köpande parter i många olika processer och på det sättet byggt upp värdefull kunskap som vi nu vill dela med oss av.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *